راهنمای سفر به خارج از کشور

وقتی دارید به یک کشور دیگر سفر می‌کنید خوب است که قبل از سفر اطلاعاتی را در مورد کشور مقصد کسب کنید؛

علاوه بر این که باعث می‌شود بهتر برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید،

چشم‌انداز بهتری از چیزهایی که انتظارتان را می‌کشند، خواهید داشت.

بیمه مسافرتی سامان

راهنمای سفر به خارج از کشور

بدون هیچ اطلاعاتی راهی سفر نشوید، ممکن است سفری که از ماه ها قبل اشتیاقش را داشتید خراب شود. خوشبختانه امروزه در دنیای دیجیتال و با وجود اینترنت در همه جا، گوگل به بهترین و نزدیکترین دوست ما تبدیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا چک لیستی از اطلاعات مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور برای اولین بار را در اختیارتان قرار دهیم.

• فرهنگ لغت جيبي يا كتاب مكالمات روزمره خارجي
• نقشه كوچك و راهنماي توريستي.
• باطري و پاور بانک
• سشوار كوچك، اتوي مسافرتي
• مسواك، خمير دندان، ماشين ريش تراش، شانه، صابون، جاي صابون پلاستيكي، اسپري يا مواد ضد بوي بدن (غير مايع باشد بهتر است)، كرم ضد آفتاب، سنجاق قفلي، سوزن و نخ با تعدادي دكمه اضافه پيراهن.
• داروي ضد اسهال، قرص سرماخوردگي، تعدادي ليوان يك بار مصرف،  چسب زخم، پماد يا مرهم براي گزيدگي نيش حشرات، عينك آفتابي، چند بسته شكلات و يك بسته چاي كيسه اي.

برای سفر به خارج از کشور، حتما باید گذرنامه‌ی معتبر به‌همراه داشته باشید. منظور از معتبر این است که حداقل ۶ ماه تا پایان اعتبار گذرنامه‌تان (تاریخ انقضا) باقی‌مانده باشد. از قرار دادن پاسپورت و مدارك مهم در ساك بزرگ كه تحويل بار هواپيما مي دهيد، خودداري نماييد.

برای سفر به بعضی کشورها مانند ترکیه، مالزی، اکوادور و تونس نیازی به ویزا ندارید و برای بعضی کشورها مانند ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و عراق، ویزای فرودگاهی برای‌تان صادر می‌شود. ویزای فرودگاهی همزمان با صدور بلیت صادر می‌شود و برای دریافت آن نیازی نیست به سفارت کشور موردنظرتان مراجعه کنید، اما اگر مقصدتان هیچ‌کدام از این دسته کشورها نیست، به ویزای معتبر نیاز دارید.توصیه‌ی ما این است که علاوه‌بر این مدارک، کپی صفحه‌ی اول گذرنامه و ویزای خود را برای مواقع ضروری به‌همراه داشته باشید.

یکی دیگر از مدارک مهمی که بعضی از مسافران آن را فراموش می‌کنند، فیش پرداختی عوارض خروج از کشور است. با وجود اینکه شعبه‌ی بانک ملی برای پرداخت این هزینه در فرودگاه امام خمینی تهران وجود دارد، پیشنهاد ما به شما این است که چند روز قبل از سفر در یکی از شعبه‌های بانک ملی مبلغ موردنظر برای پرواز خارجی خود را پرداخت کنید. چون شعبه‌ی بانک ملی در فرودگاه امام معمولا آن‌قدر شلوغ است که حتی امکان دارد پرواز خود را به‌خاطر صف طولانی آن از دست بدهید! ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای كارنامه‌ی شغلی از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی هستند، نیازی به پرداخت این مبلغ ندارند.

همراه داشتن یک بیمه مسافرتی معتبر به ما کمک می کند اگر از پروازی جا مانده ایم یک بلیط هواپیما خارجی را مجدداً با هزینه کمتری خریداری نماییم. اگر چمدان و مدارک خود را گم کرده ایم در سریعترین زمان ممکن مایحتاج ضروری خود را تهیه و مشکل خود را حل کنیم و حتی اگر بیمار شده و نیاز به مراقبت های پزشکی داریم، بتوانیم به سادگی هزینه های درمان را پوشش دهیم.

میزان بار مجاز در هر پرواز، طبق قوانین خطوط پروازی مختلف، متفاوت است. این میزان بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم برای هر چمدان است که بسته به نوع هواپیما، شرکت هواپیمایی، مسیر پرواز و نوع بلیت (اکونومی یا بیزینس) تعیین می‌شود، اما معمولا میزان بار مجاز برای پرواز خارجی ۳۰ کیلوگرم است، البته افرادی که بلیت کلاس بیزینس دارند، می‌توانند ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم بار بیشتر هم حمل کنند.نکته‌ای که اکثر افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که هر چمدان یا بسته باید حداکثر ۳۰ کیلوگرم باشد و این میزان ربطی به تعداد افراد ندارد. یعنی اگر به یک سفر دو نفره می‌روید، به جای حمل یک چمدان بزرگ ۵۰ کیلویی، باید دو چمدان ۲۵ کیلویی به‌همراه داشته باشید.اگر قصد سفر و خرید بلیط هواپیما برای یک مقصد خارجی را دارید به این نکته توجه کنید که بارِ دستیِ شما، یعنی همان باری که با خود به هواپیما می‌برید، باید وزن مشخصی داشته باشد که طبق قوانین هر ایرلاین متفاوت است.

برای پروازهای خارجی ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید. کانتر پرواز خارجی ۳ ساعت قبل از پرواز باز و ۶۰ دقیقه قبل از پرواز بسته می‌شود. حواس‌تان باشد در زمان‌های شلوغ و زمان‌های اوج مسافرت مانند عید نوروز، کمی زودتر از حد معمول به فرودگاه بروید چون صف تحویل بار، بررسی گذرنامه و بازرسی بدنی برای پرواز خارجی معمولا بسیار شلوغ و طولانی است.

• اسم و شماره ي تلفن و آدرس خود را نوشته و در جاي مخصوص ساك قرار دهيد. مدارك خود را در ساك دستي كه با خود به داخل هواپيما حمل مي نمايد، قرار دهيد.
• مواظب بارهايي كه جهت بارگيري هواپيما مي دهيد باشيد، دقت كنيد برچسب بارها به آنها چسبيده و ته برگ برچسب ها نيز به بليط شما الصاق شده باشد و از حضور در جاهاي شلوغ فرودگاه دوري نماييد.
• قفل كردن چمدانها يك اقدام احتياطي خوب در جهت مقابله با سرقت و يا اشتباه باز شدن چمدانهاست.
• سعي كنيد روز قبل از پرواز غذاي زياد نخوريد و در داخل هواپيما غذاي سبك ميل نماييد و به جاي كفش نو از كفش راحت استفاده كنيد.
• به محض رسيدن به هر كشوري بلافاصله ساعت خود را با ساعت محلي تنظيم نماييد تا بتوانيد به موقع به برنامه هاي مورد نظر برسيد.
• وقتي به مقصد رسيديد گذرنامه و ويزاي خود را براي ارائه در دسترس داشته باشيد و بعد از كنترل گذرنامه به مهر ورود و خروج و نيز تاريخ هاي مربوطه كه در گذرنامه شما ثبت مي شود توجه كنيد. در صورت وجود اشكال سريعاً موضوع را پيگيري كنيد.
• هنگام رفتن به گمرك جزو اولين يا آخرين نفرات صف نباشيد.
• در فرودگاه باجه اطلاعات و تابلوهاي راهنما پاسخگوي نياز شماست.

مشروبات الکلی، وسایل قمار،‌اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه ،‌مواد مخدر،‌ نشریات، تصاویر،‌فیلم،‌عکس و هر کالایی که مغایر شئونات مذهبی و ملی کشور باشد،‌

حداکثر ارز مجاز برای خروج مسافر از کشور توسط هر مسافر صاحب گذرنامه 5000 دلار  است.

بیمه سامان